מרכז צביאלי רייס
 
צור קשר שאלות נפוצות מטפלים תרפיה אישית מאמרים קורסים וסדנאות מי אנחנו דף הבית    
עדכונים מאמרים » "מחקרים ב-NLP"
 תקשיבו


 סדנה של יעל בביקור בארץ


 מכרז צביאלי רייס לא יהיה פעיל עד להודעה חדשה

הצטרף כעת וקבל מידע
ועידכונים ישירות למייל


שם מלא:
דוא"ל:     

מאת: ד"ר ריצ´רד בולסטד


(9)

Research in NLP


by Dr. Richard Bolstad


"מחקרים ב-NLP"


מאת ד"ר ריצ'רד בולסטד


רקע



מחקר NLP הוא בחיתוליו. המושג NLP נטבע לראשונה ב – 1976,כך ששדה זה כולו הוא בן כ 30 שנה בלבד, ואחדות מבין הטכניקות המשמעותיות ביותר פותחו רק בעשר השנים האחרונות. רוב העוסקים ב NLP בוטחים בהוכחה האמפירית שמה שהם עושים אכן עובד. אך מאמר זה אוסף וסוקר פרטי מחקרים שמצויים כעת,התומכים בנסיונם המעשי. שיטות NLP אחדות הן פשוט תוצאת דגימה, מודלינג, של טכניקות בשימוש שנחקרו בשטחים אחרים (הפנוזה אריקסוניאנית והתניה קלאסית הן שתי דוגמאות עיקריות) ובשטחים אלה NLP היא מתודולוגיה מואצת ללמידת טכניקות כאלה, יותר מאשר מקור הגישות עצמו. במקרים אחרים,מחקרים בפסיכולוגיה תומכים בבסיס התיאורטי של טכניקות NLP, אשר לכשעצמן טרם נחקרו במלואן. דוגמת מפתח היא התופעה הנקראת Submodalities (=עברית: "תת-אופנויות") ב NLP. לאחרונה קיים במידת מה מחקר ספציפי על שיטות שפותחו ע"י NLP עצמו.

 



מודל NLP של השימוש במערכות תחושתיות, ואסטרטגית אִיוּת של NLP



אחת מקביעוֹת NLP החשובות ביותר היא כי אנשים חושבים בשפות תחושתיות, סנסוריות, ספציפיות. טיפוסי חשיבה אלה ניתנים לגישה ע"י שינוי כיוון המבט אליו מסתכל הנבדק. הניסוי הבא תומך ברעיון זה, ויישומו לזכירת איות של מלים.


F. Loiselle מאוניברסיטת מוֹנקטוֹן ב- New Brunswick, קנדה,בחר (1985) 44 מאייתים שנמצאו ממוצעים במבחן מוקדם של זכירת מלים חסרות פשר. ההוראות בניסוי, בו ה- 44 היו אמורים לזכור סט נוסף של מלים חסרות פשר, ניתנו על מסך מחשב. 44 הנבדקים חולקו ל4 תת-קבוצות לצורך הניסוי.


בקבוצה 1 נתבקשו הנבדקים לדמיין תמונת כל מלה במבחן תוך הסתכלות למעלה-שמאלה.


בקבוצה 2 נתבקשו לדמיין תמונת כל מלה תוך הסתכלות למטה-ימינה.


בקבוצה 3 נתבקשו לדמיין תמונת כל מלה, ולא נאמר דבר על תנוחת העיניים .


בקבוצה 4 נתבקשו פשוט ללמוד את המלה.


תוצאות המבחן מיד עם סיומו היו: קבוצה 1 (שהסתכלו שמאלה-למעלה יותר מהאחרים אך בפועל אותו משך זמן) – הגדילו הצלחתם באיות נכון ב 25%,בקבוצה 2 (למטה ימינה) הורעו תוצאות האיות ב- 15%. קבוצה 3 שיפרה הישגיה ב- 10%, בקבוצה 4 התוצאות נותרו כמו טרם הניסוי.


זה מציע בברור כי הסתכלות למעלה-שמאלה ( Visual Recallבמוּנחי NLP) משפרת יכולת איוּת, והיא יעילה כפלים מאשר סתם הנחיה לסטודנטים "לדמיין את המילה". בנוסף, הסתכלות למטה-ימינה (Kinesthetic במונחי NLP) מזיקה ליכולת לדמיין תמונת המילים. מעניין לציין, כי במבחן סיום זמן מה אח"כ (התמדת תוצאות המבחן),ציוני קבוצה 1 (מבט ל- VR) נשארו יציבות, בעת שציוני קבוצת הביקורת, 4, ירדו בעוד 15%, ירידה המתאימה לעקומות למידה סטנדרטיות. בתוצאה ההבדל בזכירת מלים בין שתי קבוצות אלו הייתה 61%.


תומס מאלוֹי מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת יוטה השלים מחקר עם 3 קבוצות מאייתים, שאף הם נבחנו ומוינו קודם לכן לבחירת המאייתים הממוצעים. קבוצה אחת לוּמדה את אסטרטגיית האיות של NLP, להסתכל מעלה-שמאלה ל- VR. קבוצה שניה לומדה אסטרטגיה של איות לפי הגיה קולית, פוֹנֶטית-אודיטורית, ושלישית לא קבלה כל מידע חדש. גם כאן, בקבוצת VR שפרו 25%, והייתה זכירה של קרוב ל- 100% אחרי שבוע. בקבוצה האודיטורית AR, שפרו הנבדקים ב-15%, אך מיון זה ירד ב- 5% בשבוע אח"כ. בקבוצת הביקורת לא חל כל שיפור.


ניסויים אלה תומכים ספציפית באסטרטגית האיות של NLP, וברעיון סימני עיניים  Eye Accessing Cues, שימוש במערכות תחושתיות, ואסטרטגיות בכלל. הדיווח מופיע ב- Dilts, R. and Epstein, T., Dynamic Learning, Meta, Capitola, California, 1995



מודל NLP של שימוש במערכות מיצג תחושתיותי


הטענה כי שפת מערכת תחושה בה אדם דובר (כלומר, שימוש במלים ויזואליות, אודיטוריות או קינסתטיות) משנה לגבי התוצאות המושגות עם לקוחות ספציפיים, נבדקה ע"י מיכאל יַפּקוֹ. 30 סטודנטים graduate students שבייעוצו האזינו ל- 3 טייפים נפרדים של אינדוקציה לטראנס. בכל סרט אינדוקציה הוא השתמש באחת משפות התחושתיות העיקריות (ויזואלית, אודיטורית, קינסתטית). המשתתפים נבדקו קודם לכן לזהוי העדפתם למלים ממערכות תחושתיות אלו. לאחר כל אינדוקציה עומק הטראנס נמדד ע"י אלקטרומיוגרף וע"י שאלה עד כמה הם חשו הרפיה. בשתי אמות מידה אלה הנבדקים השיגו הרפיה טובה יותר כאשר השתמשו לאינדוקציה במערכת התחושתית המועדפת עליהם.  


Yapko. M., "The Effects of Matching Primary Representational System Predicates on


Hypnotic Relaxation." in the American Journal of Clinical Hypnosis, 23, p169-175, 1981


 

Mirroring and Rapport (שיקוף והענות)


חוקרים מאוניברסיטת פאלמה באיטליה (Rizzolatti et alia, 1996; Rizzolatti and Arbib, 1998) גילו נוירון מסוג ב- 1995. התאים, הקרויים "תאי עצב של מראה" ("mirror neurons") נמצאים בקורטקס הפרֶה-מוטורי של קופים וקופי אדם. בבני אדם הם יוצרים חלק מאזור ספציפי הנקרא אזור בּרוֹקָה Roca's area, המעורב ביצירת הדיבור. אע"פ שהתאים מתייחסים לפעילות מוטורית (לדוגמא, הם חלק מהמערכת בה אנחנו מגיבים קינסתטית, כהנעת זרוע), הם מופעלים כפי הנראה ע"י הֵיזֶן ויזואלי, חזותי. כשקוף מבחין בקוף אחר, (ואף אדם), מבצע תנועה, תאי המראה "ניצתים". כשהם מופעלים, הקוף נראה כמעתיק ומחקה באופן לא רצוני את אותה תנועה שהבחין בה ויזואלית. תכופות, תנועה לא רצונית זו מעוכבת ע"י המוח (שאם לא כן הקוף המסכן היה מחקה בקביעות כל קוף אחר), אך החיקוי הזה הוא בבירור מקור המימרה "קוף אחרי בן אדם".


בבני אדם, כשאזור זה נחשף לשדה מגנטי חיצוני (transcranial magnetic stimulation, TMS) המפחית בקרה מוּדעת, אזי אפילו הצגת סרטון המראה אדם מרים חפץ, יגרום לנבדק להעתיק באופן לא רצוני את אותה פעולה על ידיו.


(Fadiga et alia, 1995). יכולת זו להעתיק פעולות יצור חי אחר בעת שהוא עושה אותן, הייתה בברור חשובה מאד בהתפתחות האינטיליגנציה החברתית בפרימַטים. זה מאפשר לנו להזדהות עם האדם בו אנו מבחינים. כשאזור זה ניזוק ע"י ארוע מוחי, חיקוי אדם אחר נהייה כמעט בלתי אפשרי. התפתחות הדיבור הייתה בברור תוצאה של מיומנות חיקוי זו. בנוסף, ישנה עדות הולכת ורבה כי אוטיזם ותסמונת אָסְפֶּרגֶר מתייחסות לפעילות בלתי רגילה זו של תאי-מראה. לאדם האוטיסט יש קושי רב להבין את עולמו הפנימי של אחרים, ולעתים נטיה לחקות כתוכי, כהד, ולחזור על תנועות אקראי של אחרים. תאי מראה מגיבים להבעות פנים הקשורות ברגשות האדם בו אנו צופים, כך שהם מאפשרים ישירות להתנסות ברגשות האדם שעליו מסתכלים. ויליאם קוֹנדוֹן בדק ביסודיות סרטי וידיאו של שיחות, ותצפיותיו מאשרות דפוסים אלה. הוא מצא כי בשיחה מוצלחת, לחיוויים כתנועת ראש או חיוך הייתה תגובה דומה מיידית תוך 1/15 של שניה. תוך דקות מראשית שיחה עצמת הדיבור, גובה ומהירות (מספר צלילים לדקה) של המשתתפים בשיחה תאמו הדדית. זה מתייחס לסינכרוניזציה של אופי ומהירות הנשימה. אפילו תנוחות גוף כלליות עוברות התאמה תוך כדי השיחה, כך שאנשים מתאמים או משקפים אחד את משנהו(Condon 1982, p 53-76) . כשאדם מתאים את הבעת פניו ותווי התנהגות לא מילולית להתאימן לזה של האחר, הוא בעצם משתמש באותה תבנית של הפעלת המוח לזה שהאדם האחר משתמש. כשתאי המראה מגיבים והם מחקים-מעתיקים את תנועות הזולת, הם כך מרגישים את שמרגיש אותו אדם. זה נקרא, מה שחוקרים קוראים "הדבקה רגשית", שנקרא ב- NLP רפור:


 

Rapport, Hatfield et alia, 1994


Bandler, R. and Grinder, J. Frogs Into Princes, Real People Press, Moab, Utah, 1979


Bolstad, R. RESOLVE: A New Model Of Therapy Crown House, Bancyfelin, Wales, 2002


Condon, W. S. "Cultural Microrhythms" p 53-76 in Davis, M. (ed) Interactional Rhythms:Periodicity in Communicative Behaviour Human Sciences Press, NY, 1982


Fadiga, L, Fogassi, G., Pavesi, G. and Rizzolatti, G. "Motor Facilitation during action observation: a magnetic stimulation study" p 2608-2611 in Journal of Neurophysiology,No. 73, 1995


Hatfield, E, Cacioppo, J. and Rapson, R. Emotional Contagion Cambridge University Press, Cambridge,1994


Palubeckas, A.J. "Rapport in the therapeutic relationship and its relationship to pacing" Dissertation Abstracts International 42(6), 2543-B 2544-B, Boston University School of Education, 127pp, Order = 8126743


Rizzolatti, G., Fadiga, L., Gallese, V. and Fogassi, L. "Premotor cortex and the recognition of motor actions" p 131-141 in Cognitive Brain Research, No. 3, 1996


Rizzolatti, G. and Arbib, M.A. "Language within our grasp" p 188-194 in Trends in Neuroscience, No. 21, 1998


Sandhu, D.S., Reeves,  T.G. and Portes, P.R. "Cross-cultural counseling and


neurolinguistic mirroring with Native American adolescents" p 106-118 in Journal of Multicultural Counselling and Development, Vol 21, No. 2, April, 1993


 


מודל NLP של אסוציאציה/דיסוציאציה והליך פוביה/טראומה של NLP


מספר מחקרים בקנה מידה קטן תומכים בהצלחה של ריפוי פוביה המבוסס על מודל דיסוציאציה של  NLP. להלן מספר עבודות. שיטת טיפול זו, שנמשכת כ- 10 דקות והיא התקנית הנלמדת בקורס פרקטישיונר של NLP : 


Denholtz M.S., and Mann, E.T., "An automated audiovisual treatment of phobias administered by non-professionals" in the Journal of Behaviour Therapy and Experimental Psychiatry (6, p 111-115), 1975.


 


זהו הדיווח הראשון בספרות על הטכניקה, המציעה כי יש לה מספר תכונות טובות.


 


Allen, K., "An Investigation of the Effectiveness of Neuro Linguistic Programming Procedures in treating Snake Phobias" (in Dissertation Abstracts International 43, 861B), 1982.


 


מחקר זה, על 36 סטודנטים עם בעת (פוביה) מנחשים, מצא שהליך פוביה של NLP מוצלח התנהגותית כשיטות התנהגותיות הנמשכות הרבה יותר זמן כ- Massed Systemic Desensitisation regimes , והרבה יותר משכנע סובייקטיבית, למשתמשים.


Einspruch, E. "Neurolinguistic Programming in the Treatment of Phobias" in Psychotherapy in Private Practice, 6(1): 91-100, 1988.


במחקר זה של מרפאת פוביה-טראומה באוניברסיטת מיאמי, 31 מטופלים עם פוביה נראו בטיפול קבוצתי ו- 17 בטיפול פרטני-אינדיבידואלי. לנבדקים נתנו שאלונים לפני ואחרי הטיפול, והללו מסיקים שהטכניקה היא מוצלחת לסימפטומים של חרדה וגם דכּאון אצל מטופלים עם פוביה.


 


Koziey, P., and McLeod, G., "Visual kinesthetic Dissociation in Treatment of


Victims of Rape" in Professional Psychology; Research and Practice, 18(3); 276-282, 1987.


המחקר, מאוניברסיטת אלברטה, מראה הפחתת חרדה אצל קרבנות אונס בנות עֶשרֵה, וממליץ להשתמש בשיטה במקרי טראומה.


ד"ר David Muss עשה מחקר מקדים (pilot) על גישה זו, עם 70 אנשי משטרת West Midlands הבריטית. כולם היו עדים לאסונות גדולים כאסון לוקרבי. מהם 19 ניתן להגדיר כסובלים מ- PTSD. פרקי הזמן שחלף בין הטראומה לטיפול היו בין 6 שבועות לעשר שנים. כל המשתתפים דיווחו כי לאחר ממוצע של 3 פגישות הם היו חפשיים לחלוטין מזכרונות טורדניים וסימני PTSD אחרים. לרובם, היה די בפגישה טיפולית אחת כדי לפתור את הבעיה. המעקב נמשך בין 3 חדשים לשנתיים, וכל התוצאות המועילות המשיכו והחזיקו מעמד לאורך כל אותו זמן (Muss, 1991). הצלחה כזו היא כמעט ללא תקדים בשטח הפסיכותרפיה. וחשוב מזה, היא ניתנת להשגה ע"י כל אחד, אף עם הבנה בסיסית של NLP ואינה תלויה בכשרון פלא של מומחה נדיר.


Muss, D. "A New Technique For Treating Post-Traumatic Stress Disorder" in


British Journal of Clinical Psychology, 30, p 91-92, 1991 Muss, Dr D. The


Trauma Trap. Doubleday, London, 1991


 


שימוש ב- Submodalities (סמ"ד, תת-אופנויות)


טכניקות NLP רבות מתבססות על שינויי תכונות ספציפיות (הקרויות Submodalities, להלן: סמ"ד) של התמונות, קולות, או תחושות גוף פנימיות, שהאדם חוֹוֶה. מחקר בתכונות אלה התקיים עוד בטרם התפתח NLP והוא מסוכם בסוף ספרו של דויד גורדון:


Gordon, D., Therapeutic Metaphors, Meta, Cupertino, California, 1978.


מחקרים הראו, למשל, כי הסמ"ד בו רואה המטופל תרופת פלסבו (אֵינבּו), למשל צבעוניות אריזת התרופות, משפיעה על התוצאות. מחקרים אחרים מראים כי שינויי סמ"ד במערכת תחושתית אחת משפיעים אוטומטית במערכות האחרות ובשינויים רגשיים. (כך, אם תשנה את הדרך בה התמונה הפנימית נראית לך, תחוש אחרת). לדוגמה, עובדי משרד שנצבע כחול יתלוננו על קור, גם אם הטרמוסטט נשאר יציב; ויחדלו להתלונן אם נצבע צהוב. תגובות אלו הן פיזיולוגיות כך שרעש של כ- 80 דציבל יכול לגרום ירידה של כ- 37% בהתכווצויות הקיבה (דומה לתחושת "פחד", ועלול להיות נתפס ככזה, כפי שיודעים היטב כותבי תסריטים לסרטי מתח). דוגמאות אלה הן מתוך:


Buckalew, L.W., and Ross, S. , "Relationship of Perceptual Characteristics to Efficacy of Placebos" in Psychological Reports 49, p955-961,1981


Berry, P. "Effect of Coloured Illumination Upon Percieved Temperature" in


Journal of Applied Psychology, 45(4) p248-250


Smith, E.L. and Laird, D.A., "The Loudness of Auditory Stimuli Which Affect


Stomach Contractions In Healthy Human Beings" in Journal of the Acoustic


Society of America, 2, p94-98, 1930


 


סויש הינה שיטה המבוססת על שינויי סמ"ד עם טווח יישומים רחב. השתמשו בה בהצלחה לפתור בעיות התנהגות כפייתיות ככסיסת צפורניים, (Wilhelm, 1991), התקפי זעם (Masters et alia, 1991), ובמצבי חרדה (Andreas and Andreas, 1992).


Wilhelm, F.A. "Submodality change and nail chewing. Empirical test of an


 (imaginative method (Swish


Masters, B.J., Rawlins, M.E., Rawlins, L.D. and Weidner, J. "The NLP Swish


Pattern: An innovative visualising technique" p 79-90 in Journal of Mental


Healthy Counselling, Volume 13, No 1, January 1991


Andreas, S. and Andreas, C. "Neuro-Linguistic Programming" p 14-35 in


Budman, S.H., Hoyt, M.F. and Friedman, S. The First Session In Brief


Therapy Guildford Press, New York, 1992


 


עגינה


בספרות הפסיכולוגיה האורתודוכסית נודעת שיטת העגינה של NLP כהתניה קלאסית, כפי שפותחה לפני כמאה שנים ע"י איבן פבלוב (שגרם לכלבים לרייר ע"י צלצול פעמון מייד לפני האכלתם, ואח"כ ע"י צלצול הפעמון בלבד). באחד המחקרים המוקדמים של התניה קלאסית, נעשתה היכרות בין ילד בן 11 חודש (אלברט) לבין חולדה לבנה. בתחילה אלברט חיבב את החולדה ורצה לשחק אתה. ואז, כל פעם שאלברט ניסה להגיע לחולדה, החוקר עשה רעש גדול מאחריו, והפחיד אותו. אחרי 5 קולות כאלה אלברט עגן פחד בפני החולדה, ונבהל כל פעם שראה אותה. לאחר שיצר החוקר פוביה ע"י עגינה, החוקר היה יכול גם לבטל אותה באותה דרך (אע"פ שזו דרך לא אתית, גם כלפי אלברט וגם כלפי החולדה !)


Davison, G.C., and Neale, J.M., Abnormal Psychology, John Wiley & Sons,


New York, 1986. p40 


במחקר מבוקר שפורסם בגרמניה  (Reckert, 1994), Horst Reckertמתאר כיצד בפגישה אחת הוא יכול היה להסיר חרדת בחינות של סטודנט, בעזרת טכניקה פשוטה זו. במחקר אחר, John Craldell דן בשימוש בעגינה כדי להשיג "מצב של דאגה לעצמו" שהוא מאד שימושי לילדים של אלכוהוליסטים (Craldell, 1989), ובמחקר שלישי דנה Mary Thalgott בשימוש בעגינה כדי לעזור לילדים עם קשיי למידה  (Thalgott, 1986).


Craldell, J.S. "Brief treatment for adult children of alcoholics: Accessing


resources for self care" p 510-513 in Psychotherapy, Volume 26, No 4,      


Winter, 1989


Thalgott, M.R. "Anchoring: A "Cure" For Epy" p 347-352 in Academic


Therapy,


Volume 21, No 3, January 1986


Reckert, H.W. "Test anxietyb& removed by anchoring in just one


session?" in Multimind, NLP Aktuell, No 6, November/December 1994


ממאות דוגמאות של עקרונות עגינה המיושמים בדרך חדשנית, ללא ציון המושג "עגינה", מתבלט אחד במיוחד. Elln Langer ערך מחקר עם שתי קבוצות גברים זקנים (גילאי 75-80) באוניברסיטת הרווארד.  במשך 5 ימים חיו 2 קבוצות גברים נפרדות, דומות, בפיקוח במרכז מוגן באזור כפרי. קבוצה אחת הועסקה בסדרת משימות שעודדה אותם לחשוב על העבר (ככתיבת אוטוביוגרפיה, לדון בנושאים מהעבר,  וכו'). הקבוצה השניה עסקה במשימות עבר שבפועל עגנה אותם לזמן עבר (1959). כתבו אוטוביוגרפיה עד 1959, תוך תיאור הזמן ההוא כ"עכשיו". צפו בסרטים של 1959, הקשיבו למוסיקה של 1959, כשהם מאזינים ל"רדיו" מאותו זמן. וחיו רק עם חפצים שהיו מצויים ב- 1959. לפני ואחרי אותם 5 ימים נבדקו 2 הקבוצות לפי קריטריונים הקשורים בזקנה. בעוד שבקבוצה הראשונה אנשים נשארו במצב יציב ואף הדרדרו באותם קריטריונים, בקבוצה השניה חל שיפור דרמטי במדדי בריאות גופנית כגמישות מפרקים, ראיה, נפח שרירים, וכן במבחני IQ. הם נעגנו אל מצבם כפי שהיו בהיותם בני 50 ע"י מראות וקולות 1959.


Langer, E.J. Mindfulness, Addison Wesley, Reading,   Massachusetts, 1989


 


הליך טיפול NLP באלרגיה


הליך זה, המתואר להלן, מדגים טכניקת NLP המשתמשת בעקרון העגינה. זה מחקר שבסיסו מחוץ למסגרת NLP. מספר מחקרים מציעים כי תגובות אלרגיות יכולות להיווצר (וגם להרפא) ע"י התניה קלסית (שנקראת עגינה בלשון NLP). במחקרים אלה כימיקל הגורם אלרגיה ניתן לעכברים, למשל, בו זמנית עם הפצת ריח קמפור. במספר חזרות, ריח קמפור בלבד (שאינו אלרגן לכשעצמו) גורם תגובה אלרגית.


 


"Pavlovian Conditioning of Rat Mucosal Mast Cells to Secrete Rat Mast Cell


Protease II" in Science, 6 January 1989, p83-85


מחקרים קטנים על שיטת NLP. ד"ר ג'ודית סוואק Judith Swack בדקה עם 10 אנשים שהייתה להם אלרגיה לגורמים שונים (חתולים, אבק, פרחים, עשן סיגריות, וכו'). 7 מה- 10 הגיבו לטיפול אלרגיה בן 10 דקות ע"י העלמות כל סימני האלרגיה. במעקב במשך שנתיים התוצאות פחתו, אצל 3 מתוך ה- 7 חזרו חלק מהתופעות האלרגיות. מעניין לציין כי מה-  3 שאצלם לא היתה הצלחה בתחילת הניסוי, 2 השתחררו מאלרגיה כשד"ר סוואק טיפלה בהם בשיטות NLP אחרות


 Time Line Therapy, Compulsion Blowout, Trauma Process)). סך הכל בהצלחה בטיפול באלרגיות בשיטות NLP קרוב ל 100% אך הצלחת הליך האלרגיה עצמו, בן 10 דקות, היה 70% ועם מעקב לאורך זמן 40% .


Swack, J.A., "A Study of Initial Response and Reversion Rates of Subjects Treated


With The Allergy technique", in Anchor Point, Vol 6, No2, Feb 1992


 


שימוש בתבניות שפה


ד"ר תומס מקרוי Thomas Macroy מאוניברסיטת יוטה ביצע מחקר מפורט עם 31 משפחות. בני משפחות אלו נתבקשו לדרג את שביעות רצונם ממשפחתם. אח"כ נערך מפגש לכל משפחה והוקלט בוידיאו. סרטי הוידיאו נבדקו לקיום 150 תבניות דבור ספציפיות הנקראת מֶטה מוֹדֶל. במשפחות שאנשיהן היו מרוצים פחות, נמנה בברור שימוש רב בתבניות מטה מודל, בעיקר אלו המכוּנוֹת deletions and unspecified nouns. מחקר זה תומך ברעיון כי איתגור תבניות דיבור כאלו (מטה מודל) הינו דרך חשובה לעודד יכולת השגת שביעות רצון חברתית (Macroy, 1978).


Macroy, T.D. "Linguistic surface structures in family interaction" in Dissertation Abstracts International, 40 (2) 926-B, Utah State University, 133 pp, 1978


 


דונלד מוין באוניברסיטת אורגון בדק סרטי אודיו בני 45 דקות שהקליטו סוכני ביטוח. בדגימתו השתתפו אנשים שהצליחו מאד בחברה שייצגו, וכן סוכנים "ממוצעים" בהישגי המכירות שלהם. המצליחים יותר השתמשו הרבה יותר בסוגסטיות חבויות ותבניות הנקראות ב – NLP:


complex equivalents, mind reading, metaphors, pacing, and modal operators of possibility.


שפת הדיבור הסוגסטיבית של אנשים אלה, העשירה במונחים שהם במתכוון ובמקצועיות בלתי ברורים, היתה חלק ממיומנותם לאפשר לאחרים לשנות דעתם.


Moine, D. "A psycholinguistic study of the patterns of persuasion used by


 successful salespeople" in Dissertation Abstracts International, 42 (5),      


2135-B, University of Oregon, 271pp, Order = 8123499, 1981


ד"ר לואיס בקסטר (1994) הראה כי במטופלים עם התנהגות כפייתית-אובססיבית עלתה פעילות רשתות נוירולוגיות בתוך גרעין ה- Caudate של המוח, שנצפתה ב- PET Scan. תרופות כפרוזאק העלו רמת סרוטונין שהורידה את פעילות גרעין ה- Caudate. בקסטר מצא כי כשמטופלים חזרו על הגדרה- מחדש פשוטה (Reframe) לעצמם, סקירת ה- PET הראתה עליה דומה ברמת הסרוטונין וירידה בפעילות גרעין ה- Caudate.


Baxter L. R. "Positron emission tomography studies of cerebral glucose


metabolism in obsessive compulsive disorder." Journal of Clinical


Psychiatry, 1994, 55 Supplement: p 54-9.


 


היפנוזה ותקשורת עם התת-מודע


מחקר בתוצאות היפנוזה בכלל, והיפנוזה אריקסוניאנית בפרט, ממלאת כרכים עבי כרס. העוסקים ב – NLP תרמו למחקר זה. למשל מחקר ע"י לין טימפני (מ- Transformations NLP Consultants Ltd, New Zealand  ) על שימוש במפגש טיפול הפנוזה חד פעמי לריפוי בחילת בוקר וחרדה ב- 12 נשים הרות. מהן, ל-2 היו בעיות שינה שנעלמו כתוצאה מהטיפול, 5 מתוך  8 שהיו מקיאות חשו שיפור ניכר. ואצל 2 שמעשית סבלו מבחילה מתמדת, 100% מהזמן, פחתה הבחילה לכדי 20% מהזמן.


Timpany, L., "A Study of The Effectiveness of Single Session NLP Treatment


For Pregnancy Treatment" in Anchor Point, June 1996, p18-19


הספרות העוסקת בהפנוזה מתעדת מספר הצלחות ראויות לציון בשטחים שונים. ר' למשל


Crasilneck, H.B. and Hall, J.A. , Clinical Hypnosis: Principles and Applications, Allyn and Bacon, Boston, 1985


 


מחקרים הראו כי היפנוזה יכולה לבטל מה היה נקרא "מצבים כרוניים מלידה, בלתי ניתנים לריפוי". למשל, BMJ British Medical Journal, פרסם ב 1952 מאמר על נער בן 16 חולה ב-  congenital ichthyosis erythroderma מלידה, שעורו היה מכוסה בשכבה קרנית נוטפת נוזל בפרקים. תוך שבוע לאחר טיפול בהיפנוזה התנקה שטח עור קטן, והתוצאה התפשטה לשאר חלקי הגוף במשך שבוע נוסף. (מצוטט ע"י קרסילנק, לעיל, ע' ( 376. הדגמה ברורה ליכולת לתקשר עם התת-מודע נעשתה ע"י דויד צ'יק, שהביא ב-3000 מטופלות בהרדמה מלאה לסמן בתנועות יד סימני"כן" ו"לא", כמובן ללא ידיעה מודעת. 


Cheek, D., "Awareness of Meaningful Sounds Under General Anaesthesia." in Theoretical and Clinical aspects of Hypnosis, Symposium Specialists, 1981


 


טיפול בשיטת קו הזמןTimeLine Therapy®  (במצבים רפואיים כאסתמה)


מחקר של שנה (מאי 1993-מאי 1994) בטיפול בחולי אסתמה תוך שימוש ב- NLP, נעשה בדנמרק. תוצאות כבר הוצגו במספר כנסים אירופאים כולל החברה הדנית לאלרגולוגיה (אוגוסט 1994), וכנס החברה הרספירטורית הארופאית (ניס, צרפת, אוקטובר 1994).


המחקר נערך ע"י הרופא Jorgen Lund  ו- NLP Master Practitioner Hanne Lund מהרנינג, דנמרק. מטופלים נבחרו מ- 8 מרפאות רפואה כללית. 30 נכללו בקבוצת התערבות ע"י NLP ,16 היו בקבוצת ביקורת. כולם קיבלו טיפול רפואי בסיסי שכלל תרופות. רובם לא שמעו על NLP קודם לכן, רבים לחלוטין לא האמינו ב- NLP, או אף חשו מאויימים על ידה. המוטיבציה בקבוצת ה – NLP  הייתה כללית נמוכה. בקבוצת ההתערבות נערכה פגישת היכרות עם NLP ועם TL Therapy, ואח"כ 3-36 שעות (ממוצע 13) של התערבות NLP. התערבות NLP לא הייתה בעיקר על אסתמה; היא הייתה סביב הדרך בה אנשים אלה חיו ביומיום. ההתערבות הייתה:


- "ניקוי" כעס, עצב, כאב, אשמה ואמונות מגבילות, בשמוש ב- Time Line Therapy.


- שימוש בהליך ריפוי טראומה של NLP על מקור האסתמה.


- שימוש בהליך NLP לריפוי אלרגיה.


 


התוצאות השפיעו הן כללית על חייהם של המטופלים, והן על מחלת האסתמה שלהם. מטופלים נטו לתאר את השינוי סוביקטיבית, כמאפשר להם להיות "יותר פתוחים", להשיג "חוזק כללי ובטחון עצמי", "חיים חדשים", וכו'. נפח הריאות של חולי אסתמה בוגרים נוטה לרדת בכ – 50 מ"ל לשנה בממוצע. זה קרה בקבוצת הביקורת. ובו זמנית עלה נפח הריאות הממוצע בקבוצת ה – NLP ב – 200 מ"ל (נסיגת נזק ריאתי של 4 שנים!) שינויים יומיים בזרימת שיא (Peak Flow) שהיא מדד לאי יציבות פעולת הריאות בתחילת הניסוי, הייתה 30-40%. בקבוצת הביקורת הייתה ירידה (שיפור) ל- 25%, אך בקבוצת NLP הירידה נפלה מתחת ל- 10%. הפרעות שינה בקבוצת הביקורת התחילו ב- 70% וירדו ל- 30%. בקבוצת NLP התחיל ב- 50% וירדו לאפס. שימוש במשאף ותרופות לטיפול דחוף בקבוצת NLP ירדו לקרוב לאפס. ניתן להתקשר אל האנה לונד בכתובת:


NLP Creative Kommunikationa, Bredgade 11, DK 7400 Herning, Denmark


 


שימוש NLP בפסיכותרפיה


מחקר על שימוש NLP בפסיכותרפיה נערך ע"י מרטינה גנסר-מדליטש ופטר שולץ


(Martina Genser-Medlitsch and Peter Schultz) בוינה,  אוסטריה, 1996. קבוצת מחקר של 55 מטופלים, וקבוצת ביקורת בת 60 מטופלים מרשימת המתנה.  המשתתפים הושוו בהתאם לדפוסי הסימפטומים, גיל, מין, מצב משפחתי, רמת השכלה, התנסות קודמת בריפוי, וכו'. קבוצת ההתערבות במחקר טופלה ע"י חברי קבוצה בת 37 מטפלים בדרגת  NLP Master Practitioners (22 גברים ו- 15 נשים) שהשתמשו במגוון רחב של שיטות טיפול NLP (רפריימינג-הגדרה מחדש, - הצבת מטרה, עבודה על חלקים, מטמודל, מטפורה, טראנס, Time Line Therapy,  עגינה, שינויי אמונה, שינויי סמ"ד-Submodalities- אסטרטגיות, והליך טיפול טראומה-פוביה). מטופלים עברו הערכה ע"י מספר שאלונים: טרם טיפול, בתום טיפול, ולאחר 6 חודשי מעקב. בהערכה נבדקו רמת הסבל האישי, סימנים פסיכולוגיים קליניים, אסטרטגיות הסתגלות בהם השתמשו בעת דחק, מקור השליטה (המידה בה אנשים חשו שבידיהם שליטה בחייהם), והערכה אישית של המטופל והמטפל. האבחנות (לפי  ICD9) השתרעו בין הפרעה סכיזו-אַפֶקטיבית, והפרעות פסיכוטיות אחרות, להתמכרות לאלכוהול, דכאון אנדוגני, הפרעות פסיכוסומטיות, ותלונות אחרות עד לתוצאות PTSD.  בעיות אלו היו קשות יותר מלכתחילה בקבוצת ההתערבות מאשר בקבוצת הביקורת, בכל המדדים, והשימוש בתרופות בקבוצה זו היה גבוה יותר.  בממוצע הטיפול נמשך 12 מפגשים (1-48) בתקופה ממוצעת של 20 שבועות.


לאחר טיפול 1.9% מקבוצת טיפול NLP לא חשו בשינוי, 38.9% חשו שיפור, 59.3% חשו שיפור ניכר. איש מקבוצה זו לא חש הרעה.


בקבוצת הביקורת 47.5% לא חשו שינוי, 29.5% חשו שיפור, 6.6% חשו שיפור ניכר. 9.8% חשו הרעה, 4.9% הרעה ניכרת.  לאחר 6 חדשי מעקב 52% שטופלו ב- NLP חשו שיפור ניכר, ב-  28% היה שיפור, 12% ללא שינוי, 8% חשו הרעה.  אצל המטפלים חשבו 49% כי השיגו היטב את מטרתם, 47% -העריכו כי השיגו חלקית, 4% מעט או ללא הצלחה.


לאחר טיפול, מטופלי NLP השיגו ציונים גבוהים יותר בתפיסתם כשולטים בחייהם (בהבדל של 10% במשמעות), צרכו פחות תרופות, השתמשו יותר בשיטות התמודדות מוצלחות יותר כתגובה למצבי דחק. פחתו תסמינים כחרדה, תוקפנות, חשיבה פרנואידית, חוסר בטחון חברתי, התנהגויות כפייתיות, ודכאון.


המחקר הראה כי מספר שינויים חיוביים התרחשו גם בקבוצת הביקורת, שלא נמצא להם הסבר ע"י שיטת הריפוי, כולל הפחתה בתסמינים פסיכוסומטיים, בידוד חברתי ומדת מה של חשיבה פרנואידית.  בסה"כ שינוי חיובי ב – 25 מ- 33 שטחי תסמינים (76%) התרחשו כתוצאה מהטיפול. שינוי חיובי קרה ב -3 שטחים בשתי הקבוצות, ולא חל שינוי משמעותי ב – 5 שטחים. בקבוצת הטיפול ב – NLP היו מספר שינויים מעניינים. במדדי התסמינים 63.1% היו בולטים יותר בגילאים מתחת ל – 36. ב- 40% ממדדי התסמינים השתפרו גברים יותר מנשים (בעיקר בשטחי תחושת שליטה בחיים, הפחתת חשיבה פרנואידית, תוקפנות, דכאון, וחרדה). במטופלים תקופה ארוכה יותר (11-48 מפגשים בהשוואה ל – 1-10 מפגשים) חל שיפור רב יותר (בעיקר בהקלה מהתנהגויות כפיתיות ופסיכוטיות) בסוף הטיפול, אך גם דיווחו על יותר ירידה בהצלחה בתום מעקב של 6 חודשים.


 

סיכום


אף אחד מהמחקרים הנ"ל אינו גדול דיו כדי לספק "הוכחה" מדעית חד משמעית (פרט ליצא מן הכלל בעבודתו של דיויד צ'יק עם 3000 מטופלות מורדמות, ללא הכרה, שסימנו סימני יד). מה שעושים מחקרים אלה, הם נותנים לנו סיבה לחקור יותר, וקרקע להשתמש ב – NLP בשימוש נסיוני. המצב השתפר אך מעט מהדרך בה ראו זאת אריק איינפרוך וברוס פורמן ב- 1985 בסקירת מחקר NLP; "למטפלים רבים ב – NLP יש עושר של מידע קליני המעיד כי המודל הזה יעיל מאד. מטפלים אלה יכלו בבירור לעשות שירות לשדה זה ע"י הצגת מידע זה בספרות, כך שניתן יהיה להעריכו בביקורתיות".


 

Einspruch, E.L., and Forman, B.D., "Observations Concerning Research Literature on Neuro-Linguistic Programming", in Journal of Counselling Psychology, Vol 32, 4,      


p589-596, 1985

 

 

Permission to translate this article was kindly given by Dr Richard Bolstad


מאמר מקורי בשפה האנגלית


כל הזכויות שמורות לתרגום בעברית למרכז צביאלי רייס - מרכז ללימודי NLP.

 

ליצירת קשר:

NLP ו-דמיון מודרךinfo@trnlp.co.il 

 

הרשמה לקורסים NLP | הדרכה למטפלים | המלצות | קטעי וידאו | קישורים | אינדקס | ו-דמיון מודרך NLP
בניית אתרים StudioPOV
קורס קורסים ,  קורס אימון אישי ,  אימון אישי NLP ,